Swedish Learning Awards

Swedish Learning Awards

Swedish learning awards syftar till att rikta strålkastarna mot Sveriges bästa utbildningsköpare, lösningar och leverantörer. Tävlingen ska föra den svenska utbildningsbranschen framåt när det gäller genomslagskraft, idéhöjd, kvalitet och teknik. En placering i Swedish Learning Awards ska bäras med stolthet och inspirera andra. Företag och organisationer ska uppleva effekten av lärande när den är som bäst.

Nu tar vi Swedish Learning Awards till nästa nivå
Swedish Learning Awards firar i år hela 19 år och i takt med att tävlingen vuxit och attraherat fler bidrag från olika branscher i lärsverige kommer här en del spännande nyheter. I år lanserar vi några helt nya tävlingskategorier och skapar mer bredd i tidigare bekanta kategorier.

Vinnarna av Swedish Learning Awards 2025

Årets Kompetensavdelning:
Vattenfall

Vinnaren har med imponerande skicklighet kopplat kompetensutveckling direkt till verksamhetens vision och långsiktiga strategi och visat på tydliga resultat. Organisationen har inte bara initierat en förändringsresa – de har fått hela ledningen att kliva ombord, vilket har skapat ett starkt driv och gemensamt ansvar för lärande i hela verksamheten. Med passion, mod och ett äkta engagemang har de visat att lärande är en avgörande framgångsfaktor för att möta framtiden i en komplex och snabbt föränderlig omvärld. Med sin tydliga riktning och snabba omställningsförmåga forsar lärandet fram och vi gratulerar därför Vattenfall till Årets kompetensavdelning 2025.

Årets Lärstrategi:
Svensk Fastighetsförmedling

För att ha förvandlat lärande till en affärskritisk drivkraft. Med en strategi som väver samman verksamhetens mål med varje medarbetares vardag, har Svensk Fastighetsförmedling skapat ett ekosystem av lärande där lärande inte bara erbjuds – den efterfrågas. Genom att bygga ett cirkulärt ekosystem av lärande – med kollegiala exempel, smarta verktyg och tydlig koppling till affärsmål – har Svensk Fastighetsförmedling skapat mätbara resultat: fler möten, högre omsättning, och ökad kundnöjdhet. En strategi som gör skillnad på riktigt – där lärandet är en affärskritisk drivkraft och en självklar del av vardagen, kulturen och tillväxten.

Årets Innovation:
Försvarsmakten & Lexicon med bidraget ”AI-integration i digital utbildningsproduktion”

Denna innovativa lärlösning kombinerar AI och pedagogik i en virtuell handledare som ger individanpassat stöd i realtid – tillgänglig när som helst och var som helst. Genom en synkron dialog där det skräddarsydda uppstår i stunden, likt en skicklig mänsklig handledare, omvandlas information till interaktion och lärandet blir både engagerande och tillgängligt. Lösningen är inte bara skalbar och kostnadseffektiv – den utmanar också traditionella synsätt på lärande och kan bli en drivkraft för kulturförflyttning i organisationer.

Årets Lärinsats:
Folksam med bidraget "Folksam Camp COBOL"

Det vinnande bidraget exemplifierar en extraordinär förmåga att möta en kritisk kompetensutmaning genom en innovativ och effektiv lärinsats. Årets lärinsats utmärker sig genom en gedigen planering och genomförande. Från en omfattande rekryteringsprocess, där personliga förmågor som lust till personlig utveckling och vilja att lära nytt, vägde tyngre än CV, ålder eller tidigare kompetenser, till ett intensivt och välanpassat utbildningsprogram och med ett väl fungerande mentorskap. Arbetsgivaren har valt att fokuserat på att utveckla intern kompetens, och då inte bara säkrat framtiden för samhällskritisk IT-infrastruktur, utan också skapat nya karriärmöjligheter för sina medarbetare.

Årets Transformation:
Swedbank med bidraget ”ONE Företag Bas”

Vinnaren har på ett tydligt sätt stärkt lärandekulturen och kompetensutvecklingen i hela organisationen, när man har gått från lokal till nationell, från stuprör till gemensamt. Genom ett systematiskt angreppssätt, där utbildningsinsatserna kopplats tätt till befintliga system, strukturer och affärsmål, har vinnaren lyckats skapa en förändring som är långsiktigt hållbar. Satsningen integrerades i det dagliga arbetet och levererades med digitalt förstärkta metoder, i en mix av teori, praktik och reflektion. Genomförandet var effektivt och målstyrt, med kontinuerlig uppföljning och anpassning utifrån feedback. Resultaten talar för sig själva: påvisbara effekter i form av förbättrade nyckeltal inom självskattad kompetens, minskat behov av handledning och ökad kvalitet i gemensamma arbetssätt tillsammans med ett starkare engagemang hos medarbetarna. Genom insatsen skapades ett ökat fokus på självledarskap, kontinuerlig utveckling och lärande i vardagen - vilket skapade en mer proaktiv och flexibel arbetskultur.

Årets Eldsjäl:
Caroline Lornudd

Caroline Lornudd är en exceptionell kraft inom lärande och ledarskapsutveckling. Med stor bjussighet, humor, och värme lyckas hon översätta komplex forskning till värdefulla och meningsfulla insikter och praktiska verktyg som stärker både individer och organisationer. Genom sitt företag, Leadershape by Lornudd, erbjuder Caroline föreläsningar och utbildningar som inspirerar och engagerar. Hennes insatser har uppskattats av många, till exempel är hon programansvarig för Executive Master of Leadership & Management vid Chefakademin, där hon hyllas för sin pedagogiska skicklighet och förmåga att skapa ett öppet samtalsklimat som främjar utveckling och lärande. Caroline Lornudds passion för att förbättra arbetslivet genom lärande och utveckling gör henne till en självklar kandidat för Årets Eldsjäl inom lärande.

Årets finalister

  • Årets Kompetens/Utbildningsavdelning
    Svensk Fastighetsförmedling
    Tre 3
    Vattenfall

  • Årets Lärstrategi
    Scania
    Svensk Fastighetsförmedling
    Scandic Hotels

  • Årets Innovation
    Skogsstyrelsen med bidraget” Träffar och kurser”
    Hey Tilda och RISE med bidraget ” Behaviour Change Score”
    Försvarsmakten & Lexicon med bidraget ”
    AI-integration i digital utbildningsproduktion”

  • Årets Lärinsats 
    Sveriges Radio med bidraget ”Grundkurs i AI”
    Folksam med bidraget ” Folksam Camp COBOL”
    Praktikertjänst med bidraget ” Vett och Etikett”

  • Årets Transformation
    Swedbank med bidraget ”ONE Företag”
    Alfa Laval & Symbal med bidraget ”Oneservice”
    Folksam & Induction med bidraget ” Pre och Onboarding Kundrådgivningen”

  • Nominerade till Årets Eldsjäl är:
    Caroline Lornudd
    Daniel Wallin
    Sara Nyström

Kategorier 2025 Learning awards

  • Årets Transformation
    Har er avdelning gjort en förflyttning som stärkt er organisation på ett påtagligt sätt?
  • Årets Lärinsats
    Har ni designat och genomfört en lärinsats som gjort avtryck och lyft lärandet?
  • Årets Lärstrategi
    Har ni skapat en lärstrategi som är förankrad genom organisationen och ni kan se en mätbar skillnad?
  • Årets Kompetensavdelning
    Har ni lyckats skapa en lärande organisation som skapar värde genom organisationen?
  • Årets Innovation
    Har ni skapat en idé, teknik eller metod som förnyar lärandet?
  • Årets Edsjäl
    Känner du eller är du en inspiratör med passion och engagemang för lärande. Som också delar med sig och gör skillnad! Nominera Årets Eldsjäl till jury@swelearn.se senast 31 mars, därefter sker en öppen omröstning via LinkedIn

Nytt för i år är även kategorin “Publikens favorit” – Under konferensen kommer du som deltagare att få utse ”Publikens Favorit” efter att ha hört samtliga finalisters presentationer. Vinnaren presenteras under kvällen! Learning Conference i Stockholm 17 september.

Om bidragen

Bidragen som presenteras ska ha producerats av ett svensk företag/organisation och fokus ska ligga på vara vad som gjorts under de senaste 12 månaderna.

Nytt format för finalistpresentationer 

Intresset kring tävlingsbidragen har varit stort från både branschen och medtävlande och därför kommer vi i år ge mer utrymme för bidragsgivarna att presentera vad de har gjort.

Samtliga finalister (top 3 i respektive kategori) ges möjlighet att lämna in en 30 sekunder kort film där bidraget presenteras. Filmerna kommer att visas på galakvällen i samband med prisutdelningen samt publiceras på sociala medier och på SLAs webbplats.

Finalisterna kommer få presentera sina bidrag under Learning Conference. Under konferensens andra dag kommer ett Breakout rum hålla finalist-presentationer. Samtliga finalister kommer att bli tilldelade en tid att presentera sitt bidrag. Mer information om detta kommer. Det är efter dessa presentationer ert bidrag har möjlighet att vinna priset som ”Publikens favorit”.

Tävlingen 

Nytt för i år är unika bedömningskriterier för de olika tävlingskategorierna.
Respektive tävlingskategori har en färdiga mall att besvara (till höger på sidan)

Jurygrupperna kommer inte att begära in eller ta emot kompletteringar efter att bidragsinlämningen stängt. Tänk därför på att få med allt ni ser som unikt och viktigt, inklusive eventuella demolänkar och inloggningsuppgifter när ni lämnar in bidraget.

Nominera ert bidrag senast 31 mars till jury@swelearn.se

Jurygrupperna kommer att utse 3 finalister i varje tävlingskategori. Dessa kommer sedvanligt att presenteras på ett digitalt event. Därefter går tävlingen vidare till en finalrunda där finalisterna ges möjlighet att “pitcha” sitt bidrag inför juryn. Pitchen sker digitalt och är strikt begränsat till 10 minuter. Därefter är 10 minuter avsatta för Q&A.

Juryanmälan

Vill du vara med och utse finalister samt vinnarna i årets Swedish Learning Awards?  Fyll i formuläret till höger senast 15 mars